پرداخت و رنگ بندی طلا

چکیده

پرداخت کاری طلا: به معنی صاف و صیقلی کردن طلا، براق کردن طلا و افزایش مقاومت طلا در برابر سایش می باشد که توسط نیرو های ماشینی یا انسانی انجام می پذیرد.

پرداخت کاری طلا:

به معنی صاف و صیقلی کردن طلا، براق کردن طلا و افزایش مقاومت طلا در برابر سایش می باشد که توسط نیرو های ماشینی یا انسانی انجام می پذیرد.

این امر که عضو جدا نشدنی از تهیه و تولید طلا و جواهرات است، از اهمیت ویژه ای برخور دار است. در زمان ساخت طلا و جواهرات ممکن است سطح طلا در اثر برخورد با ابزارآلات مخصوص طلا و جواهر سازی دچار خط و خش شود به همین دلیل پس از پایان کار آن را پرداخت کاری می کنند تا سطح محصول تولید شده دوباره صیقلی و براق شود. لازم به ذکر است هرچه کیفیت طلا پایین تر باشد یا مدت زمان استفاده از آن بیشتر باشد، خط و خش بیشتری بر روی محصول ایجاد می شود که نیاز دوباره به پرداخت کاری پیدا می کند. پرداخت کاری طلا و جواهرات توسط ماشین دینام یک طرفه یا دو طرفه به کمک فرچه و مواد جلا دهنده انجام می گیرد. این ماشین ها با فرچه های نرم می توانند طلا و جواهرات را به صورت خودکار صیقل دهند. مزیت این دستگاه ها این است که دارای مکنده ای قوی هستند که ذره هایی از طلا که صیقل داده شده اند را در خود می مکند و از این روش جلوی ضرر را می گیرند.

پرداخت کردن طلا در بازار روش های مختلفی دارد که به کمک آن می توان طلا را به رنگ های گوناگون در آورد. از جمله این رنگ ها زرد و قرمز است که در بخش های بعد به آن می پردازیم.

به طور کلی برای پرداخت طلا آن را در ظرف مسی قرمز که به کاسه ی زاغاب معروف است، قرار می دهیم و مقداری جوهر نمک یا جوهر گوگرد را به همراه آب مخلوط کرده و بر روی طلا می ریزیم. بعد از انجام این کار ها باید کاسه زاغاب را بر روی حرارت ملایم قرار دهیم تا بعد از مدتی طلا به رنگ زرد برنجی درآید. سپس مدل را از زاغاب درمی آوریم و با آب شست و شو می دهیم و محلول درونآن را می توانیم در ظروف پلاستیکی یا شیشه ای نگهداری کرد و در زمان لازم از آن استفاده کرد. علاوه بر مدل، کاسه زاغاب هم باید شسته شود. لازم به ذکر است که اگر طلا مدت زمان زیادی در این محلول حرارت ببیند از وزن آن کسر می شود که جنبه ی اقتصادی ندارد و موجب ضرر می شود. برای تبدیل طلا به هر رنگی روش های متفاوتی وجود دارد برای مثال:

 

قرمز کردن طلا:

برای قرمز کردن طلا پس از زاغاب کردن مدل موجود، مدل را کاملا خشک کرده و به کمک پودر اسید بوریک مدل را کاملا به این پودر آغشته کرده تا لایه نازکی از پودر بر روی مدل به وجود بیاید. بعد از انجام این مراحل نوبت به حرارت دادن مدل می رسد. البته مقدار حرارت باید به قدری باشد که مدل سرخ نشود و کمی صبر می کنیم تا مدل سرد شود و عمل زاغاب کردن را تکرار می کنیم به این دلیل که می خواهیم اسید بوریک موجود بر روی مدل را از بین ببریم. برای این کار کمی حرارت دیدن مدل در محلول موجود در زاغاب کافی است. و در نهایت برای زیبا و براق کردن طلای قرمز از فرچه سیمی یا دستگاه پولیش ساچمه استفاده می کنیم.

 

زرد کردن طلا:

برای زرد کردن طلا از شوره قلم و شوره دودی استفاده می کنیم. شوره قلم از مقداری و شوره و زاغ و نمک تهیه شده است. شوره ی دودی نیز از ترکیب نشادر و شوره درست می شود. اول از همه مدل را در زاغاب و محلولی که گفته شد قرار می دهیم. پس از سرد شدن مدل آن را به پودر شوره قلم آغشته می کنیم و بعد از آن نوبت این است که مدل را بر روی تخته نسوز گذاشته و حرارت می دهیم بعد از حرارت دادن مشاهده می کنید که شوره روی کار کف می کند و به اصطلاح شوره می آورد. اگر زمان زیادی صرف حرارت دادن مدل شود، شوره موجود بر روی آن می سوزد. بعد از انجام این مراحل مدل را دوباره در آب می گذاریم تا شوره از روی مدل شسته شود و سرانجام طلای موجود به رنگ زرد مات ساخته می شود. و در نهایت زمان آن است که شوره دودی مورد استفاده قرار گیرد که مصرف آن برای براق کردن طلای مات به دست آمده است. مدل را برای براق کردن بعد از آن که در آب انداختیم در شوره ی دودی فرو می بریم تا کاملا به آن آغشته شود و آن را حرارت ملایممی دهیم. بعد از حرارت دادن شاهد آن هستیم که شوره موجود بر روی مدل دود می کند. بعد از آن مدل را در آب قرار می دهیم تا شوره شسته شود. برای پرداخت نهایی از دستگاه پولیش ساچمه و یافرچه سیمس استفاده می کنیم.

و در آخر مدل های پرداخت شده به وسیله خاک ارده خشک می کنیم.

عضویت در خبرنامه